Hvem Gud er

I Jeremias’ bogs 32. kapitel står der: ”Se, jeg er Herren, alle menneskers Gud. Er noget umuligt for mig?”

Måske skulle jeg bare nøjes dette ene vers fra Bibelen. For hvem er jeg, at jeg skulle kunne forklare noget som som helst om, hvem Gud er? Selv begriber jeg kun lidt af ham, som er hellig, vís og retfærdig. Gud er så langt større end noget menneskes fatteevne, at vi aldrig med ord vil kunne yde ham nogen som helst retfærdighed.

Alligevel: han har ladet sine profeter og apostle se små glimt af den herlighed, han omgiver sig med.

”I begyndelsen,” læser vi som det første i Bibelen, ”skabte Gud himlen og jorden,” og det, kære læser, siger altså en hel del. Det er ikke hvem som helst, der kan skabe himlen og jorden. Og læser vi videre, beskrives det, hvordan han skaber de enkelte dele, alt det, himlen og jorden vrimler med: Planter, dyr, fisk (som bare skal forblive i vandet; de har intet som helst at gøre på en tallerken eller værre endnu: i mit fordøjelsessystem) og naturligvis mennesker.

Moses’ ansigt strålede, efter at han havde talt med Herren. På et tidspunkt bad han om lov til at se Guds herlighed, men for at han ikke skulle dø ved synet af så megen herlighed, holdt Gud ham for øjnene, indtil han var gået forbi ham, så Moses dog kunne få lov at se sin Skaber bagfra.

Eller tænk på Esajas. Da han blev kaldet til profet, så han ”Herren siddende på en højt ophøjet trone, og hans slæb fyldte templet. Serafer stod omkring ham. De havde hver seks vinger; med de to skjulte de ansigtet, med de to skjulte de fødderne, og med de to fløj de. De råbte til hinanden: ”Hellig, hellig, hellig er Hærskarers Herre, hele jorden er fuld af hans herlighed!” Deres råb fik dørtappene til at ryste, og huset fyldtes med røg.” Hvordan reagerer Esajas? Han reagerer, som ethvert andet menneske ville have gjort i hans sted: Han bliver grebet af frygt, ja, han udbryder i sjette kapitels femte vers: ”Ve mig, det er ude med mig!”

Flere andre steder oplever Guds profeter at møde Gud, og hver gang står det tindrende klart for dem, at i mødet med Gud er de fortabte – hvis det da ikke var, fordi Gud er nådig og renser dem for synd.

Dette må vi forstå: Det er ikke, fordi Gud sådan er lidt for fintfølende, ja, måske ligefrem lidt sippet og derfor ikke tåler synd (lidt på samme måde som jeg ikke tåler alt for mange grøntsager i maden). Nej, Gud er ren og hellig og god og fantastisk og herlig og intet mindre end fuldstændig perfekt og vidunderlig. Det er den anden vej rundt: Et menneske, om det så tager sig nok så godt og fromt ud for verdens øjne, er over for Gud syndigt og egenrådigt og aldeles skyldigt og må gå til grunde i mødet med ham.

Hvor Den Almægtige er, er alting godt. I Guds rige er der ikke plads til andet end det perfekte, det rene, det gode. Ikke en eneste fejl må der være, ikke en eneste egoistisk eller hadefuld tanke, ikke noget som helst modbydeligt. Det skal vi være glade for. Her i denne verden, hvor ondskaben har infiltreret alt, er det vanskeligt at forestille sig Gud og hans rige, der er så meget anderledes.

Vi tror på Gud Fader, himlens og jordens skaber. Sådan siger vi i trosbekendelsen. Det er, må man sige, den korte version, for hvad Gud dog rummer af kærlighed og liv og herlighed og retfærdighed! Hele skaberværket vidner om, hvilken stor og mægtig Gud vi har. Og at han ikke blot satte det hele i gang for derefter at læne sig tilbage og så sidde som passiv tilskuer, er der utallige vidnesbyrd om. Gud er en aktiv, handlende Gud. Han sover ikke, han har aldrig offdays. Du kan læse om mange af disse hans vældige gerninger i Bibelen. Og dog er de bibelske skrifter alle skrevet med ét for øje: At fortælle om Guds store gave til os mennesker: Sin egen søn, Jesus, som blev menneske som os, og som ved sit liv og sin død og opstandelse købte os fri fra vores synder, købte os fri fra døden og djævelen, så at vi på dommens dag kan stå fuldstændig rene, fordi vi ved troen tilregnes Jesu retfærdighed.

4 Kommentarer til Hvem Gud er

  1. Peter Krabbe-Larsen skriver:

    Hej – jeg har lige læst det her eksempel fra Konfirmandbogen om “hvem Gud er?”
    Jeg er teenklubleder og der kommer mange der ikke er vant til at gå i kirke i klubben. Jeg håbede egentlig at denne bog kunne bruges til med i konfirmationsgave fra klubben, men selvom det er godt og rigtigt det der står, så er det skrevet i et indforstået sprog som kun kirkevante kan forstå.
    Ærgerligt
    Kh Peter

    • Thomas Teglgaard skriver:

      Kære Peter,
      Tak fordi du skriver. Det sætter jeg virkelig pris på. Jeg er ked af at erfare, at du finder sproget for indforstået. Har du mulighed for at uddybe, hvori problemerne består? Det giver mig de bedste muligheder for at stramme op, hvis der skal strammes op – ikke mindst her på hjemmesiden, som jo kan justeres løbende.
      Varme hilsner
      Thomas

  2. Peter Krabbe-Larsen skriver:

    Hej Thomas

    Tak for svaret, her en lille uddybelse af det indforståede som jeg tænker på. Der står;
    “Selv begriber jeg kun lidt af ham, som er hellig, vís og retfærdig.” – min påstand er at der ikke er nogen “ikke kirkevante” konfirmander der ved hvad hellig, eller retfærdig betyder.

    Tredje afsnit begynder med “Moses” – hvem er han? og fjerde med, “tænk på Esajas” hvem er han? Hvad er “Herrens herlighed”
    Hvad betyder det at, gå til grunde, gå fortabt – hvad er dørtapper for noget – hvad betyder egenrådigt – eller at blive tilegnet Guds retfærdighed.

    Jeg bliver selv forbavset over hvor meget jer er nødt til at forklare og forenkle for at unge mennesker i konfirmationsalderen kan forstå det – men hør om du ikke kan komme på besøg i en helt almindelig folkeskole 7. klasse og teste teksten af på dem i en kristensdoms eller dansk time og så høre hvad de får ud af den – det ville vel egentlig være mit bedste bud.

    God vind fremover også med udvikling af hjemmesiden.
    vh Peter

    • Thomas Teglgaard skriver:

      Kære Peter,

      Tak fordi du tog dig tid til at skrive igen – og lad mig straks sige, at jeg her inden udgivelsen af bogen og dermed den “endelige” fremstilling af hjemmesiden vil forsøge at tænke din kritik ind. Du har selvfølgelig ret i, at indholdet skal være til at forstå.
      Måske skulle jeg lige bemærke, at ét er bogen, noget andet er hjemmesiden her. Bogen er, vil jeg påstå, letlæst, og man skal passe på med at undervurdere unge mennesker. På den anden side må jeg jo give dig ret: Der er “almenviden”, som desværre ikke er almenviden. Derfor skal det uklare gøres klart.
      Som sagt: Jeg vil se på teksten igen.

      Det, du henviser til, er i øvrigt ment som inspiration – ikke mindst til lederne – til konfirmandundervisningen. Man tager, hvad man kan bruge; de fleste undervisere har nok også allerede et undervisningsprogram. Jeg forsøger blot at pege på de ting, som jeg finder væsentlige. Hvis man f.eks. ikke har nogen som helst anelse om, hvem Moses eller Esajas er, så er det en passende anledning til at få snakket om disse troskæmper. Eller hvis ord som “retfærdig” og “hellig” er volapyk, ja, så er der noget at snakke om.
      Nå, som sagt skal jeg nok se på det igen, og endnu en gang takker jeg dig for din feedback.
      Allerbedste hilsner
      Thomas

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>